Lärprocess ska öka kunskaperna om samskapande i forskning

I januari samlades forskare som driver Forte-finansierade forskningsprojekt tillsammans med samhällsaktörer. Syftet var att utbyta kunskaper om samskapande. Träffen är en del i en lärprocess som drivs av Forte i samarbete med Mötesplats Social Innovation, vid Malmö universitet.

I svensk och europeisk forskningspolitik efterfrågas forskning i samverkan med samhällsaktörer eftersom det antas bidra till forskningens kvalitet, relevans och nytta. En fördjupad form av samverkan är det som Forte kallar för samskapande, där samhällsaktörer och de som ska använda eller få nytta av forskningsresultaten, aktivt involveras i flera delar av forskningsprocessen.

För att öka kunskapen om hur samskapande genomförs i praktiken har Forte initierat ett samarbete med Mötesplats Social Innovation (MSI) vid Malmö universitet, som pågår till och med 2026.

Malin Lindberg, gästprofessor i social innovation, vid Malmö universitet.
Malin Lindberg, gästprofessor i social innovation, vid Malmö universitet.

– Såväl forskare som lärosäten och finansiärer behöver ökad kunskap om hur samskapande kan genomföras i praktiken samtidigt som forskningens lagstadgade frihet värnas, säger Malin Lindberg, gästprofessor i social innovation vid Malmö universitet, som tillsammans med Anna Tengqvist, samordnare vid MSI, leder lärprocessen.

I lärprocessen medverkar även Annelie Sundler, professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås, och Kettil Nordesjö, docent i socialt arbete vid Malmö universitet.

Mer kunskap och fortsatt utvecklingsarbete

Lärprocessen ska bidra till ökad kunskap hos forskare och forskningsfinansiärer samt ge underlag för fortsatt utvecklingsarbete inom Forte.

– Samarbetet med MSI är en del av Fortes kontinuerliga arbete för att skapa förutsättningar för att den forskning vi finansierar ska komma till användning. Vi tror mycket på samskapande som ett av flera verktyg för att nå dit. Lärträffarna är samtidigt en bra möjlighet för forskarna att utbyta erfarenheter och lära av varandra, säger Anna-Karin Florén, forskningssekreterare på Forte.

Anna-Karin Florén, forskningssekreterare på Forte.
Anna-Karin Florén, forskningssekreterare på Forte.

Lärprocess i tre delar

Processen omfattar tre delar. Den första delen är en uppföljning av tre Forte-utlysningar där samverkan och samskapande efterfrågats. Den andra delen består av lärträffar med forskningsprojekt som finansieras av Forte. Sista och tredje delen är en utvärdering av samverkan i utlysningarna. De tre Forte-utlysningar som omfattas är: Tillämpad välfärdsforskning 2022, Barn och ungas psykiska hälsa 2022, och Samskapande för hållbar arbetslivsutveckling 2023.

I den första delens uppföljning, som genomfördes 2024, studerade MSI samverkan och samskapande i Fortes utlysningsprocess och utlysningstexter, inkomna och beviljade ansökningar, samt beredningsgruppernas yttranden.

– Bland annat ser vi att ju tydligare samverkan och samskapande efterfrågas och beskrivs i utlysningarna, desto mer används dessa begrepp och angreppssätt i ansökningar och bedömningar, säger Malin Lindberg.

Kunskapsutbyte mellan forskare

I den andra delen genomförs nu en första lärträff med forskare som beviljats medel i någon av dessa utlysningar. Under lärträffen kommer forskarna att få utbyta kunskaper om samskapande med varandra, vilket även tillvaratas för fortsatt lärande i processen.

– Vi ser fram emot att höra mer direkt från forskarna om deras erfarenheter av att driva samskapandeprojekten, och fånga upp de möjligheter och utmaningar som beskrivs, säger Anna-Karin Florén.

Samverkan och samskapande i forskning ser olika ut

Sista och tredje delen är en utvärdering av samverkan och samskapande i Fortes utlysningar.  Vilka krav som ställs på samskapande och hur samhällsaktörer ska involveras framgår i respektive utlysnings informationstext.

Samverkan och samskapande kan ingå i en eller flera delar av forskningsprocessen. Ju fler delar berörda aktörer involveras i, desto högre grad av samskapande. Vilken grad som är lämplig avgörs av forskningsprojektets syfte och upplägg.

Samverkan och samskapande har dock ingen fast modell eller uppsättning av metoder. Det kan till exempel ske genom att aktörerna ingår i en referensgrupp till projektet eller som medlemmar i projektgruppen. Att enbart involvera samarbetsaktörer i rollen som studieobjekt och att bidra med data uppfyller däremot inte kraven för samverkan, enligt Forte.

– Det är viktigt att kunna avgöra när samverkan och samskapande är relevant, i vilken grad och vilka faser, samt med vilka metoder och motiv, säger Malin Lindberg.

Text: Lotta Orban

Läs mer om Forte.

Relaterade inlägg

Ännu inga kommentarer, välkommen med din synpunkt nedan


Lägg till kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.