Skapa värde
Vad?
Denna del av processen i social innovation handlar om hur man skapar, mäter och synliggör de värden som den utvecklade lösningen, den sociala innovationen, bidrar med. Det är viktigt att följa upp och mäta de resultat, effekter och utfall som uppnås när lösningen tas i bruk. Det är även viktigt att visualisera och kommunicera detta på ett tydligt och engagerande sätt.
När vi pratar om att skapa värde genom social innovation pratar vi egentligen om tre saker.
- Att eftersträva verklig nytta i form av förbättrade livsvillkor på individ-, organisations- och samhällsnivå.
- Att följa upp vilka resultat och effekter som skapas.
- Att synliggöra de värden som eftersträvas och skapas.
Varför?
Sociala effektmätningar kan hjälpa till att förfina strategier, förbättra resurstilldelningen och maximera de värden man vill bidra med till samhället. Dessutom kan mätningar ge lärdomar och förbättra framtida projekt, skapa legitimitet för projektet gentemot finansiärer och intressenter och fungera som stöd för att få finansiering, externa bidrag och investeringar för fortsatt utveckling. Slutligen ska man inte heller glömma att effekterna och resultaten i sig kan användas för att kommunicera och sprida lösningar till andra aktörer och delar av samhället.
Hur?
Det finns flera olika metoder och verktyg för att eftersträva, följa upp och synliggöra värden i social innovation. Här är några:
- Förändringsteori (Theory of Change) är en modell för att beskriva hur samhällsförändring kan uppnås genom en kedja av input, aktivitet, output, resultat och påverkan. Modellen kan användas för att visualisera både potentiella och påvisbara orsakssamband mellan innovationsprocessens olika delar. En begränsning med denna modell är att det är svårt att ringa in alla de faktorer som påverkar en social innovation och att komplexa samband mellan orsak och verkan kan vara svåra att belägga.
- Social Impact Canvas är ett verktyg som är utformat för att hjälpa till att mäta och förstå effekterna av en organisations arbete, framför allt inom kulturella och kreativa näringar. Den hjälper till med att hitta lämpliga mätinstrument som fokuserar på saker – data – som verkligen betyder något. Vidare kan Social Impact Canvas bidra till att upptäcka nya intäktsströmmar och därmed stödja finansiell stabilitet.
- Modell för att visa värdet av social innovation är en modell för att identifiera och synliggöra det värde som sociala innovationer skapar i samhället, utvecklad i samarbete mellan innovationsforskare, innovationsfrämjare och innovatörer.
- Social Return onf Investment (SROI) är en modell för att beräkna och synliggöra sociala värden i monetära termer. Det kan till exempel omfatta beräkningar av samhällets kostnader för arbetslöshet och sjukskrivning och de besparingar som den sociala innovationen kan bidra till. En begränsning med denna modell är att de beräkningar som görs är ungefärliga och att sociala värden inte fullt ut kan översättas till ekonomiska värden.
Det finns flera utmaningar med mätningar av sociala effekter. Det handlar bland annat om att de kan vara komplicerade samt tids- och resurskrävande att genomföra. Det kan även vara svårt och missvisande att reducera mångfacetterat värdeskapande till mätbara siffror. Dessutom kan man fråga sig vad som händer i ett samhälle där kravet på kvantitativ mätbarhet prioriteras över mer svårfångad samhällsnytta? Det gäller därmed att lägga sin effektmätning på en realistisk och rimlig nivå i förhållande till insatsens resurser och omfattning.
Vägledande frågor
- Vilka värden eftersträvas och uppnås för individer, organisationer och samhälle?
- Hur följer vi upp och tillvaratar resultaten för fortsatt utveckling och nytta?
- Hur synliggörs och kommuniceras de värden som skapas till målgrupper och andra intressenter?
Metoder & verktyg
Här hittar du ett urval av metoder och verktyg som illustrerar elementet Skapa värde. Vissa går också utmärkt att använda som verktyg i din innovationsprocess. De har valts ut för att de fungerar i olika sammanhang och på olika platser i världen. Flera av dem främjar nytänkande, perspektivskiften, inkludering och samskapande.
Tipsa oss gärna om fler metoder du tror kan passa!
Social effektmätning
Social Return on Investment
Exempel
Här samlar vi inspirerande exempel på sociala innovationer som skapar, mäter och synliggör de sociala värden som den utvecklade lösningen skapar för berörda personer, organisationer och samhällen.
Läs lyssna titta
Tipsen nedan har valts ut för att fördjupa förståelsen av elementet Skapa värde. De är tänkta att vara till praktisk hjälp för att utforma och driva nytänkande initiativ. Tipsen kan förhoppningsvis också tjäna som synvändor som får oss att reflektera över ”hur vi alltid gjort”, vilket banar väg för ytterligare nya sociala innovationer.
De flesta av tipsen är öppet tillgängliga via angivna länkar.
Rapport: Alla pratar om det men få gör det – en handbok i effektmätning
Den här handboken är tänkt som en steg-för-steg-guide till den person som ansvarar för påverkansmätningar i din organisation. Alla sociala företag och entreprenörer som vi har samarbetat med betonar vikten av att det finns en särskild eller specifik person som ansvarar för att mäta påverkan och resultat. Detta är lika viktigt som att det finns en revisor i ett vanligt företag, eftersom nyckeltalen för ditt arbete finns i påverkansmätningarna, kanske i större utsträckning än i balansräkningen. Läs handboken.
Rapport: Understanding children’s and parents’ experiences of the Mobile driving license developed by Telia Company and the Swedish child-rights organization Friends (2023)
Telia har i samarbete med barnrätts– och antimobbningsorganisationen Friends utvecklat det digitala inkluderingsinitiativet Mobilt körkort som syftar till att hjälpa barn och deras föräldrar att känna sig trygga med barnens första mobil och att underlätta samtal om livet online. Telia anlitade MSI, vid Malmö universitet, och Jönköping University för att utveckla en modell för konsekvensanalys och en konsekvensanalys av ett initiativ för digital inkludering. Den aktuella studien som utförts av Jönköping University beskriver effekterna i form av kunskap som erhållits från det mobila körkortet, som upplevs av barn och deras föräldrar. Den aktuella studien har genomförts av Frida Lygnegård, forskare och biträdande professor vid Hälsohögskolan, Jönköping University, Sverige. Läs rapporten.
Modell: Visa värdet av sociala innovationer
Som svar på aktuella samhällsutmaningar inom hälsa, arbetsliv, integration m.m. utvecklas nytänkande lösningar i Sverige och internationellt, i form av sociala innovationer. Det upplevs dock vara en utmaning att kommunicera de ekonomiska, sociala och miljömässiga värden som skapas av sociala innovationer till allmänheten, investerare och andra målgrupper. Därför har innovationsforskare, innovationsfrämjare och innovatörer gemensamt utvecklat en modell för att identifiera och presentera dessa värden. Mer om modellen.
Podd: Obruten mark – Att mäta effekter
Har du någon gång funderat över vilka effekter du och din organisation bidrar med? Vet du vilka långsiktiga mål ni har, som de aktiviteter ni gör varje dag ska leda till? Har du tid att stanna upp och ifrågasätta om ni verkligen gör rätt saker? Vet du vilka ni borde jobba tillsammans med för att komplettera era egna luckor? Detta avsnitt av ”Obruten mark” gästas av Hanna Eklöf från organisationen Nätverket idéburen sektor Skåne. Hanna vill bidra till att våra organisationer arbetar mer fokuserat, med målet i sikte, och utifrån de resurser och kompetenser vi har.
Podd: Idéer som förändrar världen – Enkelt och komplext
Avsnitt 87 med Klara Palmberg ”Enkelt och komplext”. Vad har slemsvampar, fågelflockar, klimatet och stadsdelsplanering gemensamt? Alla är exempel på komplexa system, vars utveckling beror anpassning och samspel mellan många olika faktorer. Komplexa system följer inga enkla lagar utan de kan förändras på oförutsägbara och oväntade sätt – samtidigt som de också kan vara robusta och stå emot förändring. Klara Palmberg Broryd förklarar varför livet blir enklare om man förstår att det är komplext.