
Sveriges omfattande välfärdssystem har över tid blivit svårt att överblicka och navigera i. I Välfärdsguiden möts detta behov genom en webbplats som hjälper individer att hitta rätt. Det socialt innovativa är att information om insatser, stöd och aktiviteter från olika offentliga verksamheter och andra organisationer samlas på ett ställe, vilket gör det enklare för människor att få den hjälp de behöver. Tjänsten är kostnadsfri, anonym och reklamfri, och den riktar sig till alla som söker stöd, är anhöriga eller vill veta mer om välfärdssystemet. Välfärdsguiden är även en hjälp för personer som arbetar i en offentlig verksamhet och vill hjälpa sin klient eller medborgare i allmänhet att hitta rätt i en annan verksamhet.
Vad är det socialt innovativa?
Sverige har byggt upp ett omfattande välfärdssystem där varje system – såsom kommun, region, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen – har sina regler och processer. Det är ofta svårt, både för inrikes och utrikesfödda personer, att hitta rätt stöd inom rätt instans och förstå vad som krävs för att få stödet.
Det socialt innovativa i exemplet är uppbyggnaden av en digital plattform – kallad Välfärdsguiden – som utgår ifrån individens behov och där användare på egen hand kan söka efter insatser, stöd och aktiviteter som passar deras specifika situation. Välfärdsguiden ger möjligheter för fler människor att ta del av det stöd som de har rätt till och därigenom möta deras behov och förbättra deras livssituation. Exempelvis stöd att söka arbete, ekonomiskt stöd och hälsofrågor.
Genom att svara på frågor i Hittaguiden får användarna förslag på innehåll som är relevant för dem. Plattformen inkluderar även berättelser från personer som delar sina erfarenheter av välfärdssystemet, samt en filterfunktion för att precisera sökresultaten.
Vilken är samhällsutmaningen?
Välfärdsguiden möter samhällsutmaningen att hitta rätt stöd i ett komplext välfärdssystem. Informationen om tillgängliga insatser är ofta utspridd mellan flera olika webbplatser och organisationer, vilket gör det svårt att få en överblick.
Sverige har byggt upp ett stort och komplext välfärdssystem med många specialiserade delar med specialkompetens i sina stuprör. Dock behöver människor ofta stöd från flera olika instanser samtidigt. När individen blir lämnad att själv navigera för att hitta rätt, kan det vara mycket svårt och det kan ta mycket tid. Är den sökande från ett annat land är det ofta ännu större utmaningar – både gällande kulturell och språklig förståelse.
Systemet skapar ibland svårigheter även för anställda i välfärden. De kan i sitt arbete med en klient/patient, eller medborgare i allmänhet, behöva kunskap om andra instansers stöd och kan då använda Välfärdsguiden.
Hur ser visionen för samhällsförändringen ut?
Visionen för Välfärdsguiden är att alla människor ska kunna hitta rätt stöd och vägval i välfärdssystemet, vilket ökar möjligheterna att möta behov och förstärka livsvillkor. Det kan exempelvis handla om egen försörjning, god hälsa eller boende. Genom att erbjuda en enkel och effektiv väg vill Välfärdsguiden ge individer ökad kontroll och möjlighet att självständigt fatta beslut om sina vägval.
Vilka aktörer och resurser har mobiliserats?
Välfärdsguiden drivs av Samordningsförbundet Centrala Östergötland (SCÖ) och styrs av ett ledningsråd som inkluderar alla samordningsförbund som är medlemmar i guiden. På SCÖ finns Välfärdsguidens ledning och redaktion, som ansvarar för innehåll, underhåll och utveckling. Lokala skribenter på samordningsförbunden runt om i landet bidrar med material till guiden och det samlas bland annat information med exempel/tjänster från offentliga aktörer och civilsamhälle i över 120 av Sveriges kommuner och samtliga regioner.
Hur ser processen för utveckling och testning ut?
En företrädare för SCÖ vittnar om många möten med människor som varit frustrerade och haft svårigheter att hitta rätt i välfärdssystemet. Framväxten av Välfärdsguiden speglar också Samordningsförbundens uppdrag att finansiera insatser som ger stöd och rehabilitering till individer i behov av gemensamt stöd från flera offentliga instanser.
Det är även ett arbete som har utvecklats över tid. Liknade webbplatser har funnits tidigare, exempelvis kunde invånare i Södertälje kommun från 2018 söka insatser i något som hette Insatskatalogen, vilken nu har vidareutvecklats och bytt namn till Välfärdsguiden.
Utvecklingen av Välfärdsguiden sker i samverkan med offentliga aktörer och civilsamhälle i över 120 av Sveriges kommuner och i samtliga regioner. Vägvalen i guiden (de olika insatserna) samlas in löpande utifrån fasta riktlinjer och rutiner som Välfärdsguidens redaktion tagit fram. Allt innehåll godkänns av varje verksamhet innan publicering. Gemensamt för publicerade vägval och verksamheter är att de alla finns inom välfärden och erbjuder individinriktade insatser för ökad inkludering, självständighet, egenförsörjning, välmående och balans i livet. Guiden gör inte anspråk på att vara heltäckande och uppdateras kontinuerligt.
En central del av Välfärdsguidens arbetssätt är tjänstedesign/logik som metodik och användarinvolvering. Genom att Välfärdsguidens medlemmar tillämpar de metoder som beskrivs i olika insatser samt driver olika former av kunskapsspridning och kunskapsutveckling är funktionerna förankrade från teori till praktik.
Det utvecklas också nya funktioner som kommer att underlätta för alla aktörer att exempelvis bidra med innehåll, följa upp sina verksamheter, erbjuda egenanmälan, strategisk planering och simulering av förändringar.
Hur har de innovativa lösningarna förverkligats och spridits?
Välfärdsguiden har etablerats som en långsiktig lösning för att underlätta navigeringen i välfärdssystemet. Plattformen är tillgänglig nationellt och innehåller lokal information från offentliga verksamheter och civilsamhälle i över 120 kommuner och i samtliga regioner. Välfärdsguiden arbetar med att fler organisationer ska bli medlemmar och med utbildning för dem som vill använda guiden i sitt arbete.
För närvarande (i augusti 2025) pågår dialog med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen centralt samt Sveriges kommuner och regioner (SKR) för att ytterligare stärka organisationen och därmed kunna hantera information både nationellt, regionalt och lokalt i hela landet. Välfärdsguiden har också nätverk med forskare och intressenter från Danmark, Island, Italien, Norge och Skottland.
Vilka värden har skapats?
Välfärdsguiden gör det enklare för människor att hitta rätt stöd och insatser i välfärdssystemet vilket, enligt Välfärdsguidens företrädare, kan bidra till ökad självständighet och egenmakt genom tillgång till relevant information och vägledning. Användarnas behov kan mötas och deras livssituation kan förbättras.
I Välfärdsguiden finns ett avsnitt där människor delar med sig av sin livssituation och hur de kommit vidare i livet. Det är dessa berättelser och värden Välfärdsguiden ytterst handlar om. Några exempel är en kontakt med ett personligt ombud i en kommun som blev vägen tillbaka till sysselsättning, en handledare som var viktig för att bli av med spelmissbruk och en person som har fått stöd att komma tillbaka efter utmattningssyndrom.
En företrädare för Samordningsförbundet Centrala Östergötland menar också att såväl personal som den enskilde vinner tid och ökar kvaliteten i de val som görs. Då Välfärdsguidens frågor och svar samt upplägg är utformad utifrån den senaste forskningen ges både god kvalitet i själva tjänsten samtidigt som personal och allmänhet får viss träning i bemötande, coachning och handledning.
Företrädaren för Samordningsförbundet Centrala Östergötland menar också att den växande samlingen av berättelser om hur Välfärdsguiden skapat värde och mött behov av olika karaktär ger en ny potential till lärande i realtid och med grund i en helt annan mängd data jämfört med klassiska studier.