Skip to content

Rätt på riktigt

rätt på riktigt

Rätt på riktigt är ett Arvsfondsfinansierat projekt som drivs av den ideella föreningen Malmö mot diskriminering (MmD). Det socialt innovativa i Rätt på riktigt består främst i att all relevant information om stöd att förbättra tillgängligheten i skolan för elever med funktionsnedsättningar samlas på en webbplats. Detta bidrar till att stärka elevernas och vårdnadshavarnas egenmakt och att de får det stöd de har rätt till. Med denna digitala plattform – som har tagits fram i bred samverkan med olika aktörer – verkar projektet för en skola för alla.  

En del i projektet är även att driva opinion om tillgänglighetsfrågor, att genomföra upprättelseaktioner för personer som har blivit diskriminerade och att utbilda personer som arbetar med humanjuridik om tillgänglighet.   

Vad är det socialt innovativa?

Det socialt innovativa i Rätt på riktigt är en ny digital plattform där elever och vårdnadshavare kan hitta information om sina rättigheter till anpassningar och stöd i skolan, vilket har potential att öka både elevers och vårdnadshavares egenmakt. Det socialt innovativa består även i en ny och bred samverkan mellan runt 25 partners som tillsammans utvecklat webbplatsen under tre års tid. 

Plattformen skapades för att informationen om bristande tillgänglighet – vad det är och vart man ska vända sig, om ansvarskedjan och myndigheternas ansvar – har funnits utspritt. Webbplatsen har både en sida för vårdnadshavare och en sida för eleverna. Den ersätter inte ett fysiskt möte utan är gjord för att stärka vårdnadshavarnas och elevernas egenmakt. Den ger svar på frågor som: Vad kan jag göra? Vad kan andra hjälpa mig med att göra?  

Webbplatsen innehåller teman som beskriver vad som räknas som en funktionsnedsättning, vilka rättigheter elever har, vilka slags anpassningar som kan göras, och hur man kan få stöd. Plattformen inkluderar även rättsfall, frågor och svar, samt berättelser från tidigare elever. 

Flera insatser har genomförts i projektet inom den juridiska delen. Bland annat skapades ett rådgivningsmaterial – med mallar och underlag – för jurister som arbetar med tillgänglighetsfrågor. Ett annat exempel på juridikstöd är samverkan med Diskrimineringsombudsmannen (DO) under två dagar, med bland annat gemensamma workshops, där även antidiskrimineringsbyråer och jurister från andra intresseorganisationer deltog.   

Plattformen hjälper också unga/elever som blivit diskriminerade att få upprättelse genom så kallade “upprättelseaktioner” som drivs inom projektet. Genom dessa kräver man en ursäkt eller kompensation till eleverna från huvudmännen. Det bedrivs även opinionsbildning i samarbete med intresseorganisationer och föräldranätverk kring hur målgruppen kan få stöd och hjälp. Exempelvis via debattartiklar och MmD har även haft en presentation om tillgänglighet i riksdagen.   

Webbplatsen ska även hjälpa de som inte är resursstarka. Den lyfter bland annat fram olika språkgrupper och intersektionella perspektiv. Vid exempelvis filmer används svenska, teckenspråk, voice over med engelska, daari, somaliska och arabiska.

Vilken är samhällsutmaningen?

Under många års tid har MmD fått in ärenden om bristande tillgänglighet i skolan. De upplever att många vårdnadshavare och elever känner en konstant maktlöshet och vet inte hur de ska driva frågan om tillgänglighet och få den anpassning och det stöd de behöver i skolan. De upplever också att detta är en växande fråga nationellt. 

Hur ser visionen för samhällsförändringen ut?

Visionen för Rätt på riktigt är att skapa en skola där alla elever, oavsett funktionsnedsättning, får den anpassning och det stöd de har rätt till. Genom att erbjuda en lättillgänglig digital plattform vill man öka medvetenheten och bidra till egenmakten hos elever och vårdnadshavare samt vara en del i att säkerställa att skolan fungerar för alla.

Vilka aktörer och resurser har mobiliserats?

I projektet samarbetar över 25 organisationer, exempelvis Attention, Dyslexiförbundet, FUB, Malmö stads Funktionsstödförvaltning, Sveriges elevråd, Internationella Kvinnoföreningen, Rosengård Folkets Hus, NUFT och andra antidiskrimineringsbyråer i Sverige. Dessa partners har valts ut för deras erfarenhet och engagemang i att stödja elever med funktionsnedsättningar. Den breda samverkan är sektorsöverskridande med företrädare både från offentlig sektor, civilsamhället och privat sektor.

En företrädare från MmD menar att denna samverkan har varit mycket viktig – själva fundamentet – för att skapa en plattform som möter målgruppens faktiska behov. Det innovativa med samverkansprocessen är en genomgående samverkan under tre år. Mycket fokus har lagts på – och det har avsatts tid för – att skapa delaktighet på riktigt. Såsom att ta emot, konkretisera och använda partners feedback inom projektets olika delar. Exempelvis vid kartläggningen, referensträffarna för att stämma av prototyperna, tillgänglighetsgranskning av texterna, tillgänglighetsgranskning av hemsidan och språkgranskning på olika språk gällande översättningarna och filmerna.  

Denna inkluderande samverkan handlar i hög grad om relationsbyggande, att vara lyhörd och skapa tillit, enligt företrädare för MmD. Samtidigt som det också är en utmaning med all den komplexitet som uppstår i samverkan med många aktörer och människor.  

Även målgruppen har varit involverad vid plattformens byggande. De har bland annat blivit intervjuade och en referensgrupp har lämnat synpunkter på de prototyper som har tagits fram.  

Spridningen av hemsidan har involverat flera nyckelaktörer, där MmD utbildat om hemsidan så att andra både ska kunna använda den och sprida den vidare.  

Hur ser processen för utveckling och testning ut?

Efter kartläggning av erfarenheter och behov hos elever och vårdnadshavare samt samverkan med ett flertal intresseorganisationer – runt 25 organisationer – och tjänstepersoner byggdes webbplatsen successivt upp. Kartläggningen genomfördes under första året och under andra året togs tre prototyper fram. Inför varje prototyp genomfördes referensgruppsträffar och elever med funktionsnedsättningar och tjänstepersoner har kontinuerligt gett input kring prototyperna. Sidan tillgänglighetsgranskades också av Begripsam.  

Hur har de innovativa lösningarna förverkligats och spridits?

Rätt på riktigt är på väg att etableras som en långsiktig lösning som kan förbättra tillgängligheten i skolan. Kännedomen om webbplatsen sprids kontinuerligt via nyckelaktörer till fler platser och målgrupper. Bland annat via lokala aktörer och övriga antidiskrimineringsbyråer hjälper till att sprida. Ett annat sätt är via webbinarier för aktörer som t ex antidiskrimineringsbyråer, lokala intresseorganisationer men även nationella intresseorganisationer (t.ex Dyslexiförbundet och Myndigheten för tillgänglig media). Företrädaren för MmD uppger att besöksantalet ökar löpande och webbplatsen har också fått internationell spridning.  
 
En utmaning är dock att nå ut till platser som är svåra att nå, såsom socioekonomiskt eftersatta områden med sina språkliga utmaningar.  
 
Webbplatsen drivs och uppdateras av MmD, där nya rättsfall kommer att läggas in i övrigt är det en stor del lagtext som sällan uppdateras.

Vilka värden har skapats?

Rätt på riktigt erbjuder en lättillgänglig digital plattform med potential att stärka elevernas och vårdnadshavarnas egenmakt genom att förbättra tillgängligheten i skolan och säkerställa att elever med funktionsnedsättningar får den anpassning och det stöd de har rätt till.  
 
MmD uppger att de får in fler ärenden som är kopplade till bristande tillgänglighet på grund av hemsidan. Vårdnadshavare har också berättat att de blir hjälpta av hemsidan. Deras företrädare menar att fler känner att de har en plats de kan vända sig till för att få kompletterande information, men att de i kommande utvärderingar mer noggrant kommer att följa upp resultat och effekter. Det planeras en utvärdering efter tre och sex år tillsammans med samverkanspartners.