Skip to content

Odla svenska

odla svenska

Odla svenska är ett ESF-finansierat projekt som drivs i samarbete mellan flera förvaltningar i Stenungsunds kommun. Projektet syftar främst till att förbättra språkkunskaperna hos arbetslösa personer med invandrarbakgrund som har låg eller ingen skolbakgrund. Språkträningen sker genom praktiska aktiviteter som odling och textilhantverk där teori och praktik kombineras i en inkluderande och utvecklande miljö. Den andra delen i projektet är att bidra till kommunens cirkulära omställningsarbete genom att egenodlade grönsaker används i kommunala verksamheter och återvunna textilier används för att sy måltidsscarfar till kommunens äldreboenden. Det socialt innovativa består därmed i en nytänkande kombination av språkträning och cirkulär omställning    

Vad är det socialt innovativa?

Det socialt innovativa i Odla svenska består av en nytänkande kombination av språkträning – med stöd av både SFI-lärare, odlingspedagog och arbetsmarknadskonsulent – och de produkter som tas fram inom språkträningen och som bidrar till kommunens cirkulära omställning. 

Produkterna består av textilhantverk och egenodlade grönsaker. Textilierna hämtas från kommunens återvinningscentral som deltagarna sedan syr till måltidsscarfar för äldre vid ett av kommunens äldreboende – där de äldre vill komma bort från sina ordinarie haklappar. Grönsaker odlas på Åbacka Trädgård, en verksamhet för odling och hantverk som drivs av kommunens Individ- och familjeomsorg. Grönsakerna används sedan i några av kommunens caféer. 

Deltagarna är språksvaga med låg formell utbildning och ringa arbetslivserfarenhet från anställningar, men har ofta lång praktisk erfarenhet och mycket kunskap från exempelvis hemarbete eller jordbruk och har därmed mycket värdefull kunskap. De har dock ofta liten erfarenhet av katederundervisning, men genom att tydligare koppla teori till praktiskt arbete – som de är vana vid – ökar förutsättningarna att knyta an till sina erfarenheter och lära sig mer svenska.  

Odla svenska är därmed både en riktad arbetsmarknadsinsats med ett innovativt sätt att lära ut svenska och ett innovativt sätt att bidra till den cirkulära omställningen.    

Vilken är samhällsutmaningen?

Odla svenska möter två samhällsutmaningar. En av dem är svårigheter för personer med invandrarbakgrund med låg utbildnings- och språknivå att komma in på arbetsmarknaden. Flera av deltagarna har tidigare gått på SFI, men där den traditionella katederundervisningen ofta inte varit fungerande. Den mer praktiskt inriktade pedagogiken med handledare ger andra förutsättningar. Den andra utmaningen är de stora klimat- och miljöproblem som samhället står inför. Genom projektets återanvändning av textilier och odling av egna grönsaker minskas klimat- och miljöpåverkan. 

Hur ser visionen för samhällsförändringen ut?

Visionen för Odla svenska är att skapa en inkluderande och utvecklande undervisningsmiljö där deltagarna kan förbättra sina språkkunskaperpå ett sätt som passar deras erfarenhet och lärstiloch få nya verktyg att närma sig arbetsmarknaden, samtidigt som klimat- och miljöutmaningen möts. Därmed har projektet både sociala och ekologiska mål. 

Vilka samarbetspartners och resurser har mobiliserats?

Projektet samarbetar med flera enheter inom Stenungsunds kommun – exempelvis Arbetsmarknadsenheten, Vuxenutbildningen, Daglig verksamhet, Individ och familjeomsorgen, Avfallsenheten och Tallåsens äldreboende. Exempel på externa samarbetspartners är Göteborgsregionens projekt Resurssmart kommun, Egnahemsfabriken på Tjörn och Billströmska folkhögskola.  

Projektet har på ett strategiskt sätt involverat både politiker och tjänstepersoner i arbetet. De externa projektmedlen från ESF har underlättat genomförandet, samt att projektledarens tidigare erfarenhet från både SFI och arbetsmarknadsenheten har bidragit till det pågående förankrings- och implementeringsarbetet.

Målgruppen har varit delaktig i utvecklingen av själva utbildningen på flera sätt. Under uppstartsfasen genomfördes djupintervjuer med SFI-elever, vilket bland annat låg till grund för själva projektidén, men även under projektet har deltagarna inflytandet i det dagliga arbetet. Detta då det praktiska arbetet kontinuerligt anpassas efter deltagarnas behov, önskemål och kunskaper. 

Hur ser processen för utveckling och testning ut?

Idén till Odla svenska växte fram hos projektledaren utifrån två identifierade utmaningar: den långsamma progressionstakten bland SFI-elever med kort utbildningsbakgrund, samt svårigheten att hitta språkutvecklande praktikplatser. För att möta dessa behov började en idé ta form om att skapa en meningsfull, praktisk lärmiljö där deltagarnas kunskaper och erfarenheter tas tillvara.  

Med tiden växte även idén fram om att kombinera detta med en produktion – i detta fall grönsaksodling och textilåterbruk – som bidrar till den cirkulära omställningen inom kommunen. Detta har visat sig ha många fördelar då det gör att deltagarna känner stolthet över arbetet och naturligt får kontakt med många olika kommunala verksamheter. 

Projektet har haft åtta deltagare under ett år och pedagogiken har löpande utvecklats. Grundprincipen bygger på en nära koppling mellan teoretiska moment och praktiskt arbete, vilket gör språket mer begripligt, relevant och meningsfullt för deltagarna. Det praktiska arbetet skapar också naturliga tillfällen till språklig repetition. Till skillnad från traditionell SFI-undervisning ligger fokus i första hand på muntlig språkfärdighet. 

Eftersom projektpersonalen består av medarbetare från både Arbetsmarknadsenheten, SFI och Socialtjänsten har en samverkan vuxit fram, vilket är en tillgång för både projektet och deltagarna. Utöver språkutveckling utvecklas även gemensamma arbetssätt för att stötta deltagarna i andra frågor som kan hindra deras stegförflyttning mot arbetslivet. 

Även produktionen inom projektet arbetas fram kontinuerligt. Odlingen sker med ekologiska metoder och planeras utifrån säsong och platsens förutsättningar, och under projektets andra år har skörden ökat kraftigt jämfört med första året. Inom textilområdet har deltagarna tillsammans med en textilpedagog tagit fram modeller för måltidsscarfar i dialog med personal inom äldreomsorgen. Utformning och material har justerats utifrån behov och synpunkter från verksamheten.  

Hur har de innovativa lösningarna förverkligats och spridits?

Odla svenska kommer att etableras i Stenungsunds kommun (inom berörda förvaltningar) som en långsiktig lösning för att förbättra språkkunskaperna hos arbetslösa personer med invandrarbakgrund med låg eller ingen utbildning samt bidra till den cirkulära omställningen. Projektet arbetar med att sprida lösningen till fler platser och målgrupper för att öka dess påverkan. De har bland annat sökt medel från Länsstyrelsen för att kunna sprida konceptet till andra kommuner

Vilka värden har skapats?

Enligt projektledaren har projektet gett flera viktiga värden till deltagarna. De kan se tydliga språkförbättringar, de har mått bra av att göra meningsfulla arbetsuppgifter där deras produkter verkligen används och självförtroendet har stärkts. Det är oklart just nu hur många som faktiskt har gått vidare till annan utbildning eller arbete men en värdefull grund har lagts genom flera stegförflyttningar.  
 
Dessutom har de främjat kommunens cirkulära omställningsarbete genom att återbruka textilier och odla lokala råvaror. Under projektets första år levererades 500 kg grönsaker och totalt 520 måltidsscarfar syddes.