
Game Camp är en studiemotiverande kurs i spelutveckling som drivs av det sociala företaget Fördomsfritt CV Sverige (FCV Sverige). Kursen syftar till att hjälpa unga hemmasittande vuxna mellan 18 – 29 år (16 – 29 år i en pilotkurs 2025) som varken arbetar eller studerar att hitta motivation och få vägledning genom spelbaserat lärande. Den sociala innovationen innebär en kombination av en strukturerad och engagerande miljö – med starkt fokus på att synliggöra individens förmågor – och att deltagarna själva får utveckla spel och delta i olika aktiviteter i positiva sammanhang. Spelutveckling används här som en motor för lärande, samarbete och personlig utveckling. Studie- och yrkesvägledning är en del, och kopplingar görs till dataspelbranschen och för individen andra intressanta yrkesområden. Kursen Game Camp har hjälpt många ungdomar att bryta sitt hemmasittande, må bättre och ta steg vidare till utbildning och mot inträde på arbetsmarknaden.
Vad är det socialt innovativa?
Det socialt innovativa med Game Camp är en kombination av spellärande med en stödjande och inkluderande miljö samt koppling till studie- och yrkesvägledning. En del av det socialt innovativa är även ett nytänkande samarbete med FCV:s nätverk inom spelbranschen (såsom spelstudios och förebilder från branschen).
Kursen drivs under åtta veckor och deltagarna får lära sig grunderna i spelutveckling, inklusive speldesign, grafik och programmering. Kursen inkluderar både teoretiska och praktiska moment, där deltagarna får utveckla egna spelprojekt. Genom att kombinera spelbaserat lärande med studie- och yrkesvägledning kopplat till spelutveckling, skapar Game Camp en inkluderande och motiverande miljö för deltagarna.
Den stödjande och inkluderande miljön runt deltagarna är en nyckelfaktor och bygger på många delar/moment. Exempelvis att synliggöra varje individs kompetens, som de har med sig in till kursen och som används i spel, såsom kommunikations-, samarbets- och språkfärdigheter.
Andra delar är att skapa roliga aktiviteter, ge positiv feedback, och uttrycka att de är saknade när de är borta. Allt med individen i fokus. Det spelbaserade lärandet gör aktiviteterna roliga och meningsfulla.
Kursen bygger på Unga för unga-modellen, där deltagarna stöttar och stärker varandra genom delaktighet, ömsesidigt stöd och gemensamma erfarenheter. Inom FCV får unga möjlighet att prova på pedagogiska roller genom en särskild onboarding-modell, vilket stärker deras ansvarstagande, delaktighet och självförtroende. Metoden har stor betydelse för att skapa trygghet, motivation och en känsla av sammanhang, menar grundaren av FCV Sverige.
Game Camp-ambassadörer från branschen bidrar med inspirationspass, vilket ger deltagarna värdefulla insikter, vidgade perspektiv samt motivation att se och höra om olika vägar in och möjligheter inom spel- och teknikvärlden.
Vilken är samhällsutmaningen?
Game Camp möter utmaningen med hemmasittande unga vuxna som har svårt att hitta motivation för att komma vidare till studier eller arbete. En del kan också lida av psykisk ohälsa. Enligt grundare på FCV Sverige har flera kommuner svårt att nå målgruppen, där en betydande andel också är 20 år och uppåt. Då en stor andel riskerar långvarigt utanförskap är behovet av insatser stort, men uppsökande verksamhet för just denna grupp (över 20 år) är fortfarande begränsad i många kommuner.
Hur ser visionen för samhällsförändringen ut?
Visionen för Game Camp är att skapa en framtid där alla unga vuxna, oavsett bakgrund, har möjlighet att delta i och bidra till samhället. Genom att erbjuda en strukturerad och engagerande miljö kan hemmasittande brytas och ny motivation skapas till att komma vidare till utbildning, närma sig arbetsmarknaden och inte minst att stärka deltagarnas självförtroende.
Vilka aktörer och resurser har mobiliserats?
FCV samarbetar med folkhögskolor och kommuner, bland annat Kramfors och Hola folkhögskola. De har också stöd från andra finansiärer och samarbetspartners, såsom Samordningsförbundet i Kramfors. Partners med erfarenhet och engagemang i att stödja unga vuxna i utanförskap.
De unga själv har i hög grad involverats i utveckling av Game Camp. Bland annat testade 300 unga vuxna och gymnasielever – exempelvis spelstudenter som jobbar med speldesign och de som går yrkesutbildning för att testa spel – FCV Sveriges egenutvecklade vägledningsspel Hot skills. Ett lärverktyg som använts i alla Game Camp.
Hur ser processen för utveckling och testning ut?
Grundaren och VD:n för FCV Sverige, som utvecklat Game Camp, har tidigare arbetat på Arbetsförmedlingen och som studie- och yrkesvägledare och har intresse för både spel och målgruppens situation. Tidigare positiva erfarenheter om spellärande och en stor frustration över att arbetsmarknadsinsatser på Arbetsförmedlingen inte mötte ungdomarnas behov gav idéer och inspiration till att utveckla kursen Game Camp. Nischade kompletterande insatser krävdes, menar grundaren.
Kursen testades under år 2020 – 2021 tillsammans med Bodens kommun under namnet Andra Vägar. Därefter sattes idén ihop som ett gamecamp (kallades summercamp 2021). Enligt FCV Sverige gav det mycket goda resultat där 90 % gick ut i utbildning. De fortsatte finslipa upplägget och har genomfört kursen sex gånger sedan 2021. Grundaren/VD:n uppger att hela 97% nu går direkt vidare till utbildningar. Några ytterst få går vidare till annan sysselsättning.
Kursen har testats och förbättrats löpande baserat på deltagarnas feedback och erfarenheter från tidigare kurser. För att göra det enklare för deltagare att komma igång med spelutveckling har ett nytt verktyg tagits fram under året: FCV Engine. Det är ett startpaket i spelmotorn Unity som innehåller färdiga byggdelar och enkla steg-för-steg-guider. Skapat inom ramen för Unga för unga-modellen och gör det möjligt även för nybörjare att snabbt bygga till exempel en egen spelbana – utan att behöva förkunskaper i programmering. FCV Engine är ett exempel på hur kursen fortsätter att utvecklas för att möta deltagarnas behov, ge feedback och sänka trösklarna till lärande.
Hur har de innovativa lösningarna förverkligats och spridits?
Game Camp har utvecklats till en etablerad insats för att bryta hemmasittande, stärka självförtroendet och förbättra framtidsutsikterna för unga vuxna. Verksamheten har långsiktigt förankrats genom samarbetsavtal med kommuner och regionala aktörer. Just nu planeras en pilot för att integrera kursupplägget inom IM-programmet med målet att öka skolnärvaron. Denna satsning bygger på erfarenheter där deltagare med tidigare negativa skolbakgrunder visat hög närvaro under Game Camp.
FCV arbetar aktivt med att sprida metoden till fler orter och målgrupper. Just nu pågår ett pilotprojekt med ett Game Camp tool kit. Det testas under årets upplaga för att på sikt underlätta för vuxenutbildningar att själva kunna driva kursen som en del av sitt ordinarie utbud när FCV fasas ut – och där FCV kan komma in vid behov av handledning eller annan support. Tool kitet ska utvärderas under året och kan i framtiden erbjudas som en licensierad lösning för att säkra kvalitet och metodens långsiktiga spridning.
Idag drivs Game Camp i Kramfors, med ambitionen att nå ut över hela landet och det pågår samtal för att möjliggöra detta. En vision är att få ökad uppmärksamhet på politisk nivå för att underlätta en bredare och snabbare skalning, enligt grundare för FCV. FCV ser också möjligheter att erbjuda kursen digitalt, kompletterat med lokala handledare med spelintresse och tillgång till egen studie- och yrkesvägledning.
Vilka värden har skapats?
Game Camp har sedan starten 2021 gett deltagarna betydande värden, enligt parternas egna uppgifter. Exempelvis visar siffror från Hola folkhögskola i Kramfors att hela 97% av deltagarna 2022 – 2024 har gått vidare till utbildning eller annan sysselsättning efter att ha deltagit i Game Camp.
Deltagarna ges även möjlighet att träffa likasinnade och stärka självkänslan som blivit låg under kanske många år som ensamma hemmasittare. Företrädaren för FCV berättar att till och med kärlek kan uppstå på dessa gamecamps. Deltagarna har varit ensamma och isolerade under så lång tid. Kursen har hjälpt dem att vidga sitt perspektiv och se fler möjligheter. Samma företrädare uppger också att 100 % av deltagarna rekommenderar insatsen till andra i en liknande situation. Därmed intygar målgruppen – de unga – att denna sociala innovation leder till bättre levnadsvillkor.
Det finns också betydande ekonomiska värden kopplade till insatser som Game Camp. Beräkningar baserade på KAMSO – ett kalkylverktyg för insatser mot social utsatthet, utvecklat och förvaltat av Umeå universitet med finansiering från Skandias stiftelse Idéer för livet – visar att det räcker att en person går vidare till studier för att insatsen ska vara samhällsekonomiskt försvarbar, enligt grundaren av FCV. FCV planerar att genomföra fler samhällsekonomiska analyser med stöd av KAMSO för att ytterligare belysa värdet av kursen.
Parallellt har Samordningsförbundets enkäter under perioden 2022 – 2024 visat positiva förflyttningar på individnivå, bland annat förbättrad hälsa, ökat välmående och stärkt framtidstro bland deltagarna, uppger FCV:s grundare. Det pågår också samtal med RISE om möjlig följeforskning för att utvärdera effekter av Game Camp på längre sikt.