Analys och lärande
För att stärka social innovation i genomförandet av ESF+ genomförs analyser och klusterutvärderingar av projektens och programmets insatser inom ramen för kompetenscentret. Syftet är att skapa ett kunskapsunderlag som kan användas för att stärka innovationsprocesserna, skapa synergier mellan olika aktörer och projekt, samt spridning och skalning av fungerande lösningar.

Kompetenscentret arbetar med följande aktiviteter
Klusterutvärderingar av projektens lärdomar och resultat
Under projektperioden genomförs klusterutvärderingar av projektens lärdomar om utlysningarnas teman. De bygger på dokumentation och observationer av stödinsatserna för projekt samt projektens självvärderingar. Analyser av resultat och lärdomar av processen samlas i klusterutvärderings–rapporter.
Årliga analysrapporter
En aggregerad analys av projektens och programmets lärdomar om social innovation i ESF görs årligen och sammanförs i en årlig analysrapport. Fokuset för den första rapporten (2022-2023) var vilka förutsättningar som finns för att främja innovativ inkludering i arbetsliv och samhälle genom den nationella stödstruktur som kompetenscentret utgör. Fokuset för den andra rapporten (2024) är vad vi kan lära om social innovation från ESF:s program och projekt, vad gäller vilken förnyelse som eftersträvas, vilka insatser som anses behövas för att uppnå detta, samt förutsättningarna för detta i organisationer och samhälle.
Utveckling av modell för
utvärdering av social innovation
Kompetenscenter för social innovation arbetar med att ta fram en modell för utvärdering av social innovation som ska innehålla:
- Verktyg för att utvärdera resultat och måluppfyllelse samt innehålla förslag på hur projekt kan utvärderas kontrafaktiskt.
- Förslag på hur man kan arbeta med olika former av självvärdering där de som utvärderas själva får bedöma ett antal kontrafaktiska utsagor rörande deras sociala innovationsprojekt.
- Moment av så kallad skuggkontroll – att t e x en expertgrupp av forskare och praktiker externt får bedöma det sociala innovationsprojektet.
- Förslag på hur man kan effektutvärdera projekt syftande till att stärka social innovation.
Vetenskaplig referensgrupp för akademisk kvalitetssäkring
Den vetenskapliga referensgruppen bidrar till kompetenscentrets stödinsatser och analyser av ESF:s programområde för social innovation. Referensgruppen bidrar till att bredda, fördjupa och problematisera de frågeställningar, ansatser och analyser som formuleras i kompetenscentret. En förhoppning är att medverkan i referensgruppen även ska bidra till att utveckla deltagarnas egen forskning och samverkan.
Den vetenskapliga referensgruppen leds av MSI:s verksamhetsledare Sara Bjärstorp och består av följande forskare:
