Att be om hjälp av en privatperson

För ett tag sedan gick det upp för mig hur mycket mer förtroende folk, även jag själv, känner för att anlita en firma eller någon med F-skatt jämfört med en privatperson. Jag behövde hitta någon som kunde åka till IKEA i Köpenhamn och inhandla, leverera och montera ett Billy-skåp som var slutsålt i Sverige och passade på att prova en av de större offert-tjänsterna på nätet. Jag lade upp min annons och trodde att jag skulle bli nerringd av olika firmor som ville hjälpa mig.

Efter tre dagar passerat och jag ännu inte hört något gjorde jag samma förfrågan på HinnerDu.se. Det tog inte mer än någon timme så hade jag fått svar från Fredrik som gärna ville hjälpa mig. På hans profilsida kunde jag se att han utfört många uppdrag tidigare och hade fått bra betyg. Vi gjorde upp om pris och tid och allt fungerade väldigt smidigt.

En vecka senare blev jag uppringd från en helt okänd firma utan referenser eller kundbetyg som hade sett min annons på offerttjänsten och som kunde erbjuda mig hämta skåpet för 10 000 kr!

Helt klart är att det idag finns en stor efterfrågan på innovativa Peer-2-Peer tjänster. I en ekonomiskt pressad värld har unga människor svårt för att få fart på sin karriär. Ja, inte bara ungdomar utan även andra demografiska grupper har samma typ av svårigheter och utmaningar när traditionella företag drar ner. Att utföra uppdrag åt andra kan då vara ett sätt att tjäna en liten slant samtidigt som det fyller en social uppgift. Genom Peer-2-Peer tjänster ökar produktiviteten, mellanhänder tas bort och marknaden kan fungera även då resurserna är begränsade. Internet och annan teknik gör det möjligt att matcha köpare med säljare och bygga trygghet för att kunna slutföra en affär.

Den största utmaningen för peer-2-peer tjänster är inte att hitta köpare och säljare. Utbud och efterfrågan finns. Utmaningen är ”trovärdighet”. Personer är tveksamma till att anlita en hundvakt eller att hyra ut sin bil eller andra tillgångar, till en annan individ som de inte känner.

Trygghet kan byggas upp via traditionell feedback och betygsystem. Det fungerar idag bra på köp- och sälj sajter, men har begränsningar. Personer gör inte tillräckligt många transaktioner på en och samma sajt för att en bra bas av betyg ska kunna byggas upp. Man kan också ganska lätt manipulera och ”lura” systemen. Och vad säger att en person som har bra betyg när det kommer att passa hundar även är bra på att bära möbler?

Vi på HinnerDu insåg att över 83% av våra kunder får svar på sina förfrågningar men att det sedan är många som inte vågar ta steget vidare och faktiskt anlita någon. Vi funderade på vad vi kunde göra för att öka trovärdigheten och ge våra kunder verktyg som underlättar vid val av person att utföra ens uppdrag. Några psykologstudenter vid Lunds Universitet gjorde en undersökning åt oss och presenterade sina förslag. Små ändringar vi kunde göra till en rimlig kostnad.

Nyligen implementerade vi nya profilsidor med större bilder på ”hjälparna” samt olika symboler som visar på betyg/feedback samt hur många tidigare uppdrag man utfört. Det finns även symboler som snabbt visar om man är djurvän, äger en lastbil mm.

Nu återstår att se om dessa små förbättringar ger någon effekt. Om vi kan se att fler av våra kunder går vidare och ”knyter ihop säcken”. Är vi på rätt spår eller inte?

 

Sara Ohlsson
HinnerDu.se

Relaterade inlägg

Ännu inga kommentarer, välkommen med din synpunkt nedan


Lägg till kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.