Kristoffer Persson får 2015 års Göran Bredinger-stipendium

Göran Bredinger-stipendiet delas från och med 2014 och tio år framåt ut till en ung samhällsentreprenör, i samarbete med Mötesplats Social Innovation. Årets stipendiat heter Kristoffer Persson. Via sin idé Studentvikarie Sverige vill han möta skolans vikarie- och lärarbrist genom att locka studenter att extra-jobba inom skolan och därigenom få upp ögonen för läraryrket.

– Genom att erbjuda framför allt gymnasieskolan en möjlighet att fortsätta bedriva undervisning på hög nivå när den ordinarie läraren är frånvarande, känner vi att vår idé kan göra stor skillnad och komma samhället till nytta. Våra duktiga studenter ska vara det bästa alternativet efter en behörig lärare, säger Kristoffer Persson.

Tjänsten Studentvikarie Sverige startades vid årsskiftet av Kristoffer Persson och Gustav Bild. Båda två har i dagarna precis avslutat tre års studier i Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola och ska nu satsa helt och håller på sin idé och sitt företag Studentvikare Sverige.

– Många studenter brinner för sina ämnen och är ofta väldigt pedagogiska. Vi tyckte det var synd att denna kunskap inte kom samhället till del under studietiden. Samtidigt som vi visste att bristen på vikarier var stor i skolan, funderade vi över varför vikariejobbet inte lockade fler studenter. Därför valde vi att bygga vårt system utifrån studenternas önskemål och krav, säger Kristoffer Persson.

Skapar profil

Idén är enkel. Studenterna går in på Studentvikarie Sveriges hemsida och skapar en profil, där de anger vilka ämnen och vilka årskurser de vill undervisa i samt när de har möjlighet att jobba. Samarbetsskolorna går in i samma system och berättar hur deras behov ser ut, vartefter de matchas ihop med tillgängliga vikarier. Det kostar inget att vara medlem och studenterna och skolorna får direktkontakt via hemsidans bokningssystem.

– Vissa av våra studenter har bytt från ett ingenjörsprogram till lärarprogrammet efter att ha varit lärarvikarier. Och även om dessa studenter just nu avbryter sina ingenjörsstudier tror vi att det vi gör kan leda till att vi får fler ingenjörer. Att som skolelev möta bra lärare eller engagerade vikarier med hög ämneskunskap sprider intresse för de naturvetenskapliga ämnena och ger en bra effekt på sikt, säger Kristoffer.

Alla studenter som är ute och vikarierar blir först intervjuade av Studentvikarie Sverige. De får också en kort utbildning i ledarskap och pedagogik. Kristoffer och Gustav vill se att studenterna verkligen brinner för sina ämnen och att de verkar lämpade för uppgiften.

Göra skillnad

– Vi vill skapa det bästa extrajobbet för studenter i Sverige. Vi vill också bidra till att hålla en hög lägstanivå på svensk undervisning när ordinarie personal är borta. Det är jättekul att kunna vara med och göra skillnad; att kunna locka fler ungdomar till den svenska skolan när vi har stor lärar- och vikariebrist känns bra, säger Kristoffer.

I skrivande stund har Studentvikarie Sverige 80 studenter engagerade i Göteborg och 40 stycken i Malmö och Lund. 35 skolor har hittills anslutit sig till systemet. Över 1 000 vikarieuppdrag har genomförts under våren 2015.

– Med hjälp av stipendiepengarna tänker vi ta fram en app och därmed ta systemet till nästa nivå och nå ut ännu snabbare än vi gör idag. Ambitionen är att kunna finnas till alla städer i Sverige där det finns lärosäten. Under 2016 hoppas vi kunna etablera oss i Linköping och Stockholm. I och med att vi har en flexibel digital plattform hoppas vi att expansionen kan gå hyfsat snabbt, avslutar Kristoffer.

Grundare och juryns ordförande

Ordförande i juryn är stipendiets grundare, entreprenören Göran Bredinger.

– Jag har varit entreprenör i nästan 30 år och vill via stipendiet ge unga samhällsentreprenörer en positiv start på karriären. Talangfulla samhällsentreprenörer kan skapa verksamheter som ger arbetstillfällen och utvecklar samhället. Jag hoppas kunna vara med och skapa mer samarbete mellan entreprenörer och olika samhällsaktörer. Genom nya projekt och företag kan vi skapa fler arbetstillfällen och göra samhällsförändringar möjliga, säger han.

Fakta

I kriterierna för att få för stipendiet ingår bland annat att entreprenören i fråga ska bidra till att lösa ett samhällsproblem, att affärsidén ska vara nyskapande, genomförbar och tydlig samt att det ska finnas en affärsmodell som visar att idén är ekonomiskt livskraftig.

Juryns motivering:
”Årets Göran Bredinger-stipendiat möter behovet av att snabbt och enkelt hitta vikarier till landets gymnasieskolor, samtidigt som man ger högskolestudenter ett värdefullt extrajobb och möjlighet att dela med sig av sin kunskap och sitt engagemang för sina ämnen till eleverna. En av samhällets utmaningar är att lösa lärarbristen i den svenska skolan. Statistik från SCB visar att vi om tio år kommer att sakna över 65 000 lärare. Studentvikarie Sverige vill bidra till att fler unga får upp ögonen för läraryrket.”

Juryns medlemmar:
Göran Bredinger (entreprenör och juryns ordförande), Eva Engquist (tidigare ordförande i MSI och vice rektor på Malmö högskola), Tina Rudin Kaikkonen (affärsutvecklare på Uppstart Malmö, driver just nu Good Malmö), Anders Norman (VD för Almi Företagspartner), Hanna Sigjsö (verksamhetsledare på MSI), Åsa Skogström-Feldt (global VD för Hungerprojektet) och Pär Wiktorsson (grundare av Karlsson & Wiktorsson och verksamhetschef för RFSL).

En mer fyllig presentation av juryn hittar du här.

Läs mer om Göran Bredinger och stipendiet här. Vill du veta mer om Studentvikarie Sverige tittar du här.

Relaterade inlägg

Ännu inga kommentarer, välkommen med din synpunkt nedan


Lägg till kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.