Social Innovation Summit

Norsk pionjär investerar i samhällsentreprenörer

Ett möte med unga samhällsentreprenörer gjorde starkt intryck på Johan H. Andresen. Några år senare drev han igenom ”den galna idén” Norsk Mikrofinansinitiativ. Stärkt av detta inledde investeringsföretaget Ferd 2009 sin satsning på samhällsentreprenörer, som lett till att Sosiale Entreprenörer i dag är ett av fem affärsområden. Andresen är en keynote talare på årets Social Innovation Summit.

– Att låta engagemanget för samhällsentreprenörer vara en integrerad del av företaget är ovanligt. Intresset för vårt arbete är stort och i Norge testar allt fler att finansiera samhällsentreprenörer. Fler och fler vill vara med och förändra världen och göra skillnad. Och kan vi inspirera andra så är vi bara glada, säger Johan H. Andresen, i dag styrelseordförande och ägare av familjeföretaget Ferd.

Utöver mötet med samhällsentreprenörerna, som ägde rum på World Economic Forum i Davos i början av 2000-talet, har Johan svårt att sätta fingret på vad hans engagemang bottnar i. Men han minns vilken effekt Ferds engagemang i Ungt Entreprenörskap en gång hade. Och han minns från mötet i Davos att han tydligt insåg att entreprenörerna behövde precis det som Ferd var duktiga på.

– De behövde hjälp med affärsutveckling, strategi och att hitta kunder. De hade få tillgångar och de visste inte vem de skulle be om hjälp. Jag insåg att här finns en möjlighet för oss. Jag insåg också att en sådan här satsning skulle ge Ferd lite kött på benen till vår vision om att skapa varaktiga värderingar och sätta tydliga spår, säger han.

Start 2009

2007-2008 testades konceptet inom Ferd och 2009 anställdes Katinka Greve Leiner, som i dag är chef för affärsområdet Sociale Entreprenörer.

– Vi känner att vårt engagemang är annorlunda. Vi har medvetet valt att hålla det inom bolaget, som en del av bolagets kärnverksamhet, istället för att starta exempelvis en extern stiftelse. Samhällsentreprenörerna får tillgång till samma resurser som de andra affärsområdena, säger Johan H. Andresen och tillägger:

– Det som särskiljer vår satsning på samhällsentreprenörer är att vi hittills framför allt erbjudit dem lån, bidrag och garantier, medan vi bara i liten grad investerat egenkapital i deras verksamheter. För många av samhällsentreprenörerna är företagets utveckling lika viktig som finansiell avkastning. Men vi vill göra fler finansiella investeringar i framtiden. Vi känner ett behov av att kunna visa att samhällsentreprenörerna är ”investeringsbara” och att vår satsning inte handlar om filantropi.

De samhällsentreprenörer som väljs ut till Ferds portfölj ska driva satsningar som riktar sig mot barn och unga i Norge. De ska också kunna visa att satsningen innebär en (för platsen) ny och innovativ lösning, som leder till samhällsförändringar. Företaget ska ha en tydlig ledning, som kan delta i olika utvecklingsprogram. Affärsidén ska vara skalbar och det ska finnas en marknad för deras produkt eller tjänst. För närvarande har Ferd sju samhällsentreprenörer i sin aktiva portfölj.

Verkliga samhällseffekter

illustrasjonsbilde
Foto: Kjör for livet

– Det som driver oss på Ferd är att vi tror att vi, genom att stötta samhällsentreprenörer, kan skapa verkliga samhällseffekter. Kan vi bara få några unga att göra bättre livsval och därmed få fler ”bra år” framför sig, så törs vi ta denna risk. För vi tror att vi gör en verklig skillnad. Och när vi använder våra kunskaper och resurser på ett lite annat sätt, så har det även effekt på oss som människor och företag. Det ändrar vår syn på oss själva och på vårt sätt att rekrytera ny arbetskraft. Vi rekryterar ofta medvetna personer som är måna om såväl sina som bolagets värderingar. Vi får en värderingsgemenskap.

 

Ett nästa steg för Ferd är att fortsätta på en nyligen inslagen väg, där de agerar som ”affärs-facilitator”. Som exempel nämner Johan samhällsentreprenören Monsterbedriften, som är experter på bland annat husrivning. Ferds fastighetsbolag köpte nyligen in en stor kontorsfastighet, som ska byggas om till lägenheter. Här har Ferd för avsikt att kräva att de som lämnar in anbud på bygg- och konstruktionsuppdraget ska ta Monsterbedriften till hjälp för rivningsarbetet.

– På så vis har vi integrerat det sociala entreprenörskapet ytterligare i vår verksamhet, samtidigt som vi ser till att Monsterbedriften får jobb och att de som får i uppdrag att samarbeta med dem lär sig mer. En win-win-win-situation. Det här måste vi arbeta mer med: hur vi integrerar samhällsentreprenörskap mer i traditionell affärsverksamhet, avslutar Johan.

Johan H. Andresen kommer tala på Social Innovation Summit i Malmö den 25 oktober kl.14.00 i Teatern.

Anmäl dig till Social Innovation Summit!

Har du inte anmält dig än kan du göra det här.
Klicka här för att se vilka fler som kommer dit.
Här kan du också läsa mer om årets teman, jobb, integration, hälsa och metoder, och här kan du se vilka talare du kan lyssna på.

Läs mer om Ferd och Norsk Mikrofinansinitiativ.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *