Social Innovation Summit

Med samhällsnytta som drivkraft

Allt fler pekar på vikten av samarbete för att uppnå samhällsförändring. Men hur ser det ut i praktiken när det fungerar och vilka är utmaningarna? På Social Innovation Summit i Malmö fick vi en inblick i detta, via sex företagare som prövat.

Seminariets sex företagare bestod av tre ”företagar-par” som prövat på att samverka i praktiken, nämligen: Pär Larshans från Ragn-Sells som samarbetar med Fredrik Östlin från off2off, Anders Paulander från BoKlok (IKEA) och hans samarbetspartner Lena Friblick från Xenofilia samt Ann-Sofie Gunnarsson från IKEA och Christina Merker-Siesjö från Yalla Trappan.

– Vi väljer att samarbeta med Yalla Trappan för att kunna bidra till samhällsutvecklingen, sa Ann-Sofie Gunnarsson.

– Vi inser vårt värde och förhandlar på samma nivå och långsiktigt, kontrade Christina Merker-Siesjö.

Ann-Sofie tog vid igen och menade att det finns många fördelar med att samarbeta med ett socialt företag:

Bra komplement
– Det skapar stort engagemang bland såväl våra kunder som våra anställda att vi gör detta. Yalla Trappan är ett bra komplement till vårt vanliga affärsutbud och det tar oss tillbaka till våra rötter som entreprenörer. Självklart finns det utmaningar när en stor aktör möter en mindre, men vi tänker långsiktigt i detta.

Christina menade att för Yalla Trappans del så ligger svårigheten i samarbetet framför allt i de helt olika företagskulturerna, samt att allt de gör på Yalla Trappan måste utgå utifrån de anställda kvinnornas kunskaper.

Moderator Trine Grönlund frågade vad som krävs för att få till ett samarbete mellan en större och en mindre aktör, i detta fall en samhällsentreprenör?

– Det gäller att hitta något att samarbeta kring där båda gynnas; för detta är inte välgörenhet. Först då går det att arbeta långsiktigt och se till att uppnå ”win-win” för båda parter. Lusten att samarbeta måste komma inifrån, sa Lena Friblick.

bild 3 samhällsnytta

Våga misslyckas
– Det krävs mod att våga försöka och att våga misslyckas. Det gäller också att grundvärderingarna hos de båda företagen måste matcha, sa Fredrik Östlin.

– Som stor aktör gäller det att bjuda på sin tid och att budgetera för det. Ha tålamod och arbeta för ett långsiktigt samarbete, sa Ann-Sofie Gunnarsson.

Christina Merker-Siesjö menade att vi måste fråga oss hur vårt samhälle ska se ut.

– De stora företagen måste ta ett socialt ansvar. Det gynnar både dem och det mindre företaget. Värdet av att IKEA samarbetar med oss är att de på så vis ger 25-30 kvinnor möjlighet att få jobb, vilket är nödvändigt i ett större perspektiv, sa hon.

Definitiv affärsnytta
– Som vi ser det gäller det att koncentrera sig på några få saker och att göra dem bra. Och vi tycker att sociala värden definitivt är att räkna som affärsnytta. Socialt innehåll är här för att stanna! Det som kan vara en utmaning är att hitta personer internt i företaget som vill vara involverade i den här typen av samarbeten, sa Anders Paulander.

– Min uppfattning är att det ofta finns eldsjälar ute i företagen som vill vara med och testa, sa Pär Larshans.

– På IKEA ser vi detta som ett sätt att affärsutveckla. Vi vill arbeta effektivt och lönsamt med mindre företag. Vi vill affärsutveckla med samhällsnytta, avslutade Ann-Sofie Gunnarsson.

Fotograf: Håkan Röjder

Se livesändingen från seminariet
Fler artiklar från Social Innovation Summit
Allt om Social Innovation Summit

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *