Nyheter

Framtidsspaning: CSR/Hållbarhet

CSR CSI loggaUnder september 2013 har Mö̈tesplats Social Innovation (MSI) vid Malmö högskola låtit genomföra 18 intervjuer med vd:ar, marknadschefer och CSR-chefer på större företag, de flesta börsnoterade. De företag som deltagit är: Akzo Nobel, E.ON, IBM, ICA, Kinnevik, LIF – De forskande läkemedelsföretagen, Max Hamburgerrestaurang, Microsoft, Pfizer, PwC, SCA, Scandic, Skandia, Swedbank, Telge, Vinge Advokatbyrå, Volvo Group och Volvo Lastvagnar.

Tanken med intervjuerna har varit att försöka ta temperaturen på företagens CSR/hållbarhetsarbete samt att fånga upp åsikter och tankar kring dessa frågor.

Här är några citat från sammanställningen:

”Genom aktivt CSR-arbete har vi förmåga att attrahera topp-talanger, som i sin tur kan föra bolaget framåt och därmed göra oss lönsamma på sikt. Då talar vi om en form av Employee Branding.”

”Att sakna förståelse för att de här frågorna måste lösas långsiktigt är ett hinder. Att inte tillsätta kunskap och resurser för att kunna arbeta på lång sikt håller inte. Om du varje år måste förhandla om de här frågorna så kommer du ingen vart.”

”Vi kan inte rulla på som vi gör utan måste kräva andra råvaror och produkter. Vi behöver en annan typ av samhälle. Vi måste tänka utanför boxen och våga tänka nytt.”

Sammanställningen delades ut till deltagare vid ett möte med näringsminister Annie Lööf den 9 oktober, tillsammans med Mötesplats Social Innovation. Ett antal större företag bjöds in till ett rundabordssamtal. Syftet med samtalet är att uppmärksamma CSR-arbetet där CSR kan utgöra en strategisk fördel och tillväxtfaktor. Samtalet är ett avstamp för fortsatt arbete och intervjuerna kommer att kompletteras med ett referat från mötet. Målet är att öppna upp för fortsatt samtal och att skapa mötesplatser för samverkan.

Eller för att citera en av de intervjuade: ”Samverkan är den vinnande vägen fram. För att driva större projekt, lösa större frågor och driva utvecklingen framåt måste vi samverka. Här gäller det för regeringen (och andra aktörer) att skapa mötesplatser, att vara beredd att bidra med ekonomiskt stöd samt att våga pröva och testa nytt. Här tror jag att Sverige har en konkurrensfördel internationellt. Vi är duktiga på samarbete och det kan vi använda till vår fördel.”

Läs eller ladda ner hela CSR sammanställningen
Läs vår artikel från mötet hos Näringsdepartementet 
Läs Veckans Affärers artikel från mötet
Läs om mötet på Regeringskansliets hemsida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *