Gästkrönika

And the winner is….

I fredags eftermiddag träffades 18 förväntansfulla ungdomar i åldrarna 16-25 på det kreativa klustret Subtopia i Alby, söder om Stockholm, för att delta i Expedition Botkyrkas 48-timmars idétävling. För de flesta av deltagarna var det första gången någonsin de utvecklade en projekt- eller affärsidé. Två dygn och många intensiva roliga timmar senare pitchade ungdomarna nyskapande, kreativa samhällsförändrande idéer inför den utmanande juryn. 48-timmarstävlingen är hjärtat i samhällsentreprenörs- och ledarskapsprogrammet Expedition Botkyrka.

”Man ska tro på sig själv och att en liten idé kan förändra världen.” (Deltagare Expedition Botkyrka, 2014)

Syftet med Expedition Botkyrka är att skapa en plattform och mötesplats för unga som vill bana sin egen väg i livet och utvecklas som ledare och samhällsentreprenörer. Programmet stöttar unga att se sin egen fulla potential, genom att utmana och stötta dem maximalt. Programmet ger dem verktyg och ett möjliggörande nätverk av vuxna som stöd i att förverkliga sina idéer och skapa ett hållbart lokalsamhälle. Deltagarna i Expedition Botkyrka kastas in i en upplevelsebaserad utbildning i kreativitet, idéutveckling, ledarskap och samhällsentreprenörskap och utvecklar under programmet egna projekt- och affärsidéer som löser lokala utmaningar. Genom föreläsningar, workshops och coaching växer ungdomarna tillsammans med sina idéer.

Programmet startade i september med den första av fyra utbildningshelger som genomförts under hösten. Helgens 48-timmarstävling avslutade den första delen av programmet, den andra delen genomförs under våren och består mentorskap. Programmet är en treårig satsning, som finansieras av bland andra Botkyrka kommun och genomförs av oss på hållbarhets- och kreativitetsbyrån The Good Tribe. Varje år, 2014-2016 kommer en ny kull unga genomgå programmet.

48-timmarsjakten startade på fredagen med skapa medvetenhet om de hållbarhetsutmaningar som världen och Botkyrka står inför idag. Utifrån detta utmanades deltagarna att tillsammans eller individuellt skapa lösningar på de lokala hållbarhetsutmaningarna. Genom grupp- och ledarskapsövningar skapades snabbt en positiv laganda bland deltagarna. För att hjälpa deltagarna att ta sig fram i tävlingen fanns en rad milstolpar utplacerade längs vägen mot söndagens pitch inför juryn. Exempelvis att identifiera vilken hållbarhetsutmaning som ska lösas, skapa en första projektplan och att bygga en kreativ prototyp som fångar idén.

Under lördagen träffade deltagarna 20 externa rådgivare från olika branscher, företag och organisationer som hela eftermiddagen coachade deltagarna. Bland andra fanns Jesper Lilliesköld från Ulf & Vänner, Simon Flato, grundare av Sustainergies och Isadora Wronski, energikoordinator på Greenpeace på plats. I processen med expeditionsrådgivarna bröts deltagarnas idéer ner till mindre beståndsdelar, för att sedan byggas upp igen. Trots timmar av hög koncentration och kritiska frågor var stämningen på topp. Genom alla unika möten, nya relationer, kontakter och upplevelser skärptes deltagarnas fokus inför söndagens avgörande moment ytterligare.

“Jag önskar att jag hade kapital för att kunna investera i var och en av de här idéerna.” (Expeditionsrådgivare Banar Sabet, SE Forum)

På söndagen deltog en extern jury bestående av multiprenerören Michel Issa, Youbert Aziz, vice ordförande i Utbildningsnämnden i Botkyrka, Carina Savborg, kulturpedagog på Drömdeg i Botkyrka kommun och Derya Yayla från Tillväxtverkets satsning Golden Rules of Leadership. Deltagarna hade endast två minuter på sig att övertyga den utmanande juryn om att just deras idé var värd 10 000 kronor.

De som bäst lyckades övertyga juryn och därmed kamma hem förstapriset var Vicky Emmanouil och Nicole Eriksson. Vicky och Nicole identifierade problematiken med smutsiga och stökiga sopstationer och det faktum att många saknar information och engagemang att sortera avfall i rätt kärl vid återvinningsstationen. Med sin idé Colour Code vill de med hjälp av färgkoder uppmuntra barnfamiljer och andra boende i kommunen att sopsortera. I förlängningen menar teamet bakom Colour Code att en sådan satsning kan hjälpa till att sätta Botkyrka på kartan som den grönaste kommunen i Sverige. Som en del av vinsten kommer teamet presentera sin idé på GreenBuzz hållbarhetsmingel på Impact Hub Stockholm, den 21 januari.

”Ni har inspirerat mig extremt mycket till att följa mina drömmar.”(Deltagare Expedition Botkyrka, 2014)

Vi som har utvecklat konceptet för Expedition Botkyrka är enormt imponerade av deltagarna. För oss är programmet ett levande bevis på att det är möjligt att på väldigt kort tid skapa samhällsförändrande idéer och medvetenhet kring hållbarhet, inspirera till självförtroende, forma ledare och hitta båda nya vänner, förebilder och affärskontakter. Allt är möjligt om en vågar lita på sig själv. Vi ser enormt mycket fram emot att jobba med programmet under de kommande åren och att skala upp verksamheten till att innefatta fler kommuner och regioner runtom i landet. 48-timmarstävlingen är ett exempel på att det finns så oerhört mycket kapital bland unga i Sverige idag som alla kommuner och regioner borde ta tillvara på.

Ida Lemoine, projektledare Expedition Botkyrka  
Följ även Expedition Botkyrka på Facebook.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *