Nyheter

Ben & Jerry’s stöttar sociala entreprenörer genom crowdfunding

Årets vinnare har lanserat varsin crowdfunding-kampanj som Ben & Jerry’s gått in och stöttat med 20 procent av deras crowdfunding-mål (upp till 10 000 euro per vinnare). Årets vinnare är samtidsnära och fokuserade på två konkreta samhällsproblem; matsvinn och bristen på samtalsstöd för unga. Nu är crowdfunding-kampanjerna avslutade och bäst gick det för FoPo vars idé fokuserar på möjligheter kring matsvinnet i världen som klarade sitt mål om att få in minst 180 000 kr.

– Kent, Gerald och Josefine tror precis som vi på att alla kan bidra till att vårt samhälle blir lite bättre varje dag. Det är oacceptabelt att vi slänger så mycket som 40 procent av all frukt och grönsaker och där kan FoPo verkligen göra skillnad, säger Johanna Roos, Ben & Jerry’s Sverige.

Matsvinn i pulverform genererade mest
Bäst i crowdfundingen gick det för FoPo, som samlade in 219 786 kr, vars verksamhet bygger på att göra pulver av matsvinn för att sedan sälja tillbaka det till butikerna som smaksättning till smoothies, soppor och liknande. Nästa steg för företaget handlar om att växla upp det sociala ansvarstagandet i verksamheten ytterligare genom att expandera till Filipinerna där de inte bara hoppas knyta goda leverantörskontakter, utan även skapa arbetstillfällen.

– Vi kommer spendera större delen av sommaren i Manilla i Filipinerna och träffa representanter från livsmedelsbutiker och andra intressenter för att starta upp verksamheten. Vi har redan märkt av ett stort intresse och har bland annat skrivit en avsiktsförklaring med en internationell aktör om att bli en av deras leverantörer, säger Kent Ngo, FoPo.

Samtalsplattform för unga 
Den andra vinnaren är Josefine Wahlberg som skapat appen Jiddr, ett initiativ för att ge ungdomar en plattform där de kan prata med vuxna. För Jiddr är nästa steg att utöka samarbetet med Föreningen Familjehemsmöten för att stötta barn och ungdomar som inte kan bo hemma.

– Härifrån kommer vi fortsätta att driva verksamheten framåt. Bland annat med något vi kallar för #JiddraHem som vi gör tillsammans med Familjehemsmöten, där unga får leda samtal i vår samtalsapp. Totalt finns det över 35 000 barn som inte kan bo hemma i Sverige så behovet är otroligt stort. #JiddraHem ger dem en möjlighet att träffa andra unga i samma situation och dela med sig av erfarenheter och stötta varandra i en miljö de är bekväma i – via sina smartphones, säger Josefine Wahlberg, grundare av Jiddr.

Crowdfunding bidrar till nästa steg
Join Our Core har som mål att hitta nästa generations entreprenörer av värdestyrda företag och under årets upplaga har vinnarna från fem olika länder drivit varsin crowdfunding-kampanj för att kunna ta nästa steg i sin utveckling. Målet för de svenska vinnarna var att samla in drygt 180 000 kr vardera. FoPo samlade in totalt 219 786 kr från 160 supporters och klarade sitt mål med råge och Jiddr samlade in 50 500 kr.

Ben & Jerry’s har stöttat vinnarna med finansiell support och backade alla vinnarna med 20 procent av deras crowdfunding-mål. Förutom finansiell support får vinnarna löpande rådgivning och en resa till Ben & Jerry’s hemort Burlington, Vermont, i USA. Ben & Jerry’s flög även in Jerry Greenfield, som grundade företaget tillsammans med Ben Cohen 1978, till Sverige för att ge FoPo och Jiddr ytterligare inspiration och support.

Om Join Our Core
Ben & Jerry’s letar efter entreprenörer som drivs av samma värderingar som Ben & Jerry’s och som utifrån sitt engagemang hittar innovativa lösningar på samhälls- och miljöproblem. Join Our Core är öppen för sociala entreprenörer som driver en egen verksamhet, vinstdrivande eller ideell i Ben & Jerry’s anda. Tävlingen arrangerades första gången 2012 och i år hålls tävlingen i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Sverige. Totalt togs 24 vinnare ut av representanter från sociala entreprenörer och experter som Ashoka, världens största organisation för socialt entreprenörskap. Vinnarna i de fem länderna fick genomgå en intensiv två-dagarsträning inför sina crowdfunding-kampanjer. Därefter utsågs två vinnare från varje land som belönas med 20 % backning av deras crowdfunding-kampanj (upp till 10 000 euro per vinnare), mentorskap från Unilever, marknadsföring via Ben & Jerry’s digitala och sociala medier och en resa till Vermont där Ben & Jerry’s startade 1978.

Läs mer om tävlingen här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *